Centrum psychiatrickej rehabilitácie v Bolzane zdobí drážkovaná lineárna fasáda s textúrou StoSignature

Centrum psychiatrickej rehabilitácie v Bolzane zdobí drážkovaná lineárna fasáda s textúrou StoSignature

Autor: stoadmin
25. 3. 2019
Nominácia na architektonickú cenu Miese van der Rohe 2015, silný vzťah medzi objektom a mestskou štvrťou, prelomenie psychologických bariér, typických pre podobné centrá, špičkové materiály a majstrovské spracovanie. To sú z pohľadu architektúry a stavebníctva hlavné atribúty objektu Centra psychiatrickej rehabilitácie v Bolzane.

Centrá komunitnej psychiatrie sú jedným z pilierov v starostlivosti o duševné zdravie

Nové Centro di riabilitazione psichiatrica v severotalianskom Bolzane je zdravotníckym zariadením, ktorého cieľom je vytvoriť spoločenstvo, v ktorom môžu obyvatelia, pacienti a opatrovatelia pracovať spoločne na starostlivosti o dlhodobé duševné zdravie. Ako všade, aj tu je časť duševne chorých schopná žiť (rôzne dlhú dobu) mimo psychiatrické zariadenia, ale napriek tomu si vyžaduje komplexnú starostlivosť, ktorú môžu poskytnúť iba podobné centrá komunitnej psychiatrie. Budova tak kalibruje spektrum vnútorných aj vonkajších priestorov s cieľom vytvoriť prostredie spolupráce a duševnej pohody. Centrum s nezávislou chránenou bytovou jednotkou sa nachádza v obytnej štvrti Bolzano-Gries, ktorá leží na západ od historického centra mesta a rieky Talvery. Budova je tvorená základňou s obdĺžnikovým pôdorysom, do ktorého sú umiestnené dva samostatné trojpodlažnej zväzky. Tie vytvárajú vnútorné nádvorie, otvorená k oblohe a premostené terasami.

 

Prelomenie bariér a posilnenie vzťahu centra a štvrte

Zakladatelia štúdia Modus Architects z Brixenu, Matteo Scagnol a Sandy Attiaová, chceli pri projektovaní centra prelomiť tradičné psychologické a fyzické bariéry, ktoré sú spojené so zariadeniami duševného zdravia. Na veľmi viditeľnom mieste, pozdĺž hlavnej ulice štvrti, používa centrum slovník spojený nie s inštitucionálnymi, ale s rezidenčnými projektami. Veľkorysé nádvorie vo vstupnej zóne s priamym vstupom z ulice dovoľuje prístup ku všetkým verejným funkciám, umiestneným na prízemí, a navyše vytvára v koncentrovanej okolitej zástavbe toľko potrebné miesto k uvoľneniu. Priestor slúži aj ako neformálna platforma pre stretávanie a podporu obyvateľov strediska a ich rodín. Silný vzťah medzi centrom a celou štvrťou bol tiež jednou z hlavných zásad návrhu. Pri navrhovaní fasády, farieb, povrchov a materiálov boli inšpiráciou budovy, typické pre celú mestskú štvrť Bolzano-Gries. Cieľom bolo opäť posilnenie vzájomného vzťahu centra a mestskej štvrte.

 

Energeticky úsporný objekt s fasádnym zatepľovacím systémom Sto

Starostlivé rozpočtové plánovanie umožnilo, aby stavba s energetickým koeficientom 16kWh/m²a spadala pod druhú najvyššiu kategóriu talianskych energetických certifikácií (CasaClima A, v Taliansku nazývané aj ako "trojlitrové domy", pretože objekty v tejto kategórii vyžadujú max. 3 litre nafty alebo 3 kubíky plynu na meter štvorcový ročne). Solárne panely, sálavé vykurovanie a chladenie v stropoch spolu s efektívnou obálkou budovy prispievajú k cenovo dostupnému a ľahko udržiavateľnému a energeticky vyspelému objektu. Pre zateplenie sú použité fasádne zatepľovacie systémy StoTherm Vario a StoTherm Mineral, vzhľadu fasády dominuje okrem farieb drážkovaná lineárna omietka StoSignature s textúrou Linear 30.

 

Lineárna drážkovaná textúra StoSignature

Pre miestnu realizačnú firmu amac-bau-service bolo jedným z kľúčových zadaní práve správne prevedenie tejto drážkované omietky. Po prvé bolo dôležité zabrániť vode, aby z drážok odtekala a tým chrániť fasádu pred poškodením mrazom. Po druhé bolo potrebné ručne zarovnať omietkové drážky s úrovňou okenných parapetov. Z toho dôvodu realizačná firma vyvinula a využívala špeciálnu pomôcku, vďaka ktorej sa dali realizovať drážky po obvode celej budovy a bez akýchkoľvek prerušení.

Špičkové remeslo a materiály charakterizujú celý projekt. Aj vďaka spolupráci so špecialistami firmy Sto vzniklo pôsobivé riešenia neľahkej úlohy – „ťahať“ lineárnu drážkovanú textúru po celej ploche budovy a súčasne ju udržať v presne stanovenom náklone.

 

Architekt

MoDus Architects, Brixen, Taliansko

Matteo Scagnol a Sandy Attiaová

 

Miesto

Bolzano, Taliansko

 

Termín výstavby

2014

 

Kompetencie Sto:

StoTherm Vario/StoTherm Mineral

Textúra: Linear 30 s minerálnymi maltami a náterom

 

Realizácia

amac-bau-service, Bolzano, Taliansko

Iobstraibizer s.r.l., Trento, Taliansko

 

Fotografie

René Riller

Fieldset
Centrum psychiatrickej rehabilitácie
Bolzano, Taliansko
Autor stavby
MoDus Architects
Rok dokončení
2014

Přihláste se k odběru novinek

Formulár sa odosiela, počkajte prosím...

Přihláste se k odběru novinek

Formulář se odesílá, počkejte prosím...

Zdieľajte článok so svojimi priateľmi

Papier ovplyvnil podobu rekonštruovaného Múzea papiera v nemeckom Dürene

Autor: e.papcunova@sto.com
11. 11. 2019
Inšpiráciou pre návrh rekonštrukcie Múzea papiera v nemeckom meste Düren bol pre kolínskeho architekta Klausa Hollenbecka samotný papier - skladanie, reliéf a vodoznak sú východiskovým bodom jeho neprehliadnuteľného návrhu. Múzeum prešlo pri rekonštrukcii rozsiahlou stavebnou a obsahovou zmenou, v rámci ktorej vyrástla aj nová moderná prístavba. Tú spája s pôvodnou stavbou atraktívna vonkajšia fasáda.

Skladanie ako stavebný princíp je témou od 90. rokov, vo svojich prácach sa im zaoberali Zaha Hadid a Frank Gehry. Vďaka hladkej, žiarivo bielej omietnutej fasáde stavba vystupuje zo svojho okolia - špička na úzke čelnej fasáde je jasným architektonickým vyhlásením. Inšpiračným zdrojom novej architektúry boli tri archetypy papiera: fasáda a okná pôsobia ako skladaný papier, nápis na múzeu bol vytlačený do vonkajšieho plášťa a v závislosti na uhle pohľadu a dopadu svetla sú na fasáde viditeľné "vodoznaky". Veľké P nad vstupom je jedným z najstarších známych vodoznakov, ktorým kedysi výrobcovia papiera označovali svoje dielo. Tiež ťah písma nápisu „Múzeum papiera Düren“ priťahuje pohľady. V dvoch verziách, biela na bielej, ale hladká omietka na drsnej, v latinke, ale jedným riadkom aj v Braillovom písme poukazuje nápis na to, že tento dom chce osloviť svojou výstavou tiež nevidiacich a zrakovo postihnutých návštevníkov.

 

Škára, ktorá obopína celú budovu, zdôrazňuje ľahkosť papiera ako materiálu a vyzdvihuje múzeum z okolitej zástavby. Vďaka prístavbe získalo zariadenie novy vstup vhodný pre múzeum a okrem toho sa posunulo bližšie k neďalekému Múzeu Leopolda Hoescha. Klaus Hollenbeck navyše vytvoril pre rekonštrukciu a rozšírenie Múzea papiera novú priestorovú a energetickú koncepciu. Vďaka prístavbe druhého poschodia sa celková plocha zväčšila z pôvodných 400 m2 na súčasných 900 metrov štvorcových.

 

Investor: Mesto Düren, Nemecko

Architekt: Hollenbeck Architektur, Kolín n. Rýnom, Nemecko

Miesto: Wallstrafse 2-8, Düren, Nemecko

Kompetencie firmy Sto:

• predsadená prevetrávaná fasáda s bezškárovú omietkou na vnútornej nosnej konštrukcii bez tepelných mostov,

• fasádna farba bez biocídnych látok s účinkom proti riasam a plesniam, založenom na bionickej báze (StoColor Dryonic)

Realizačná firma: Hubert Schleicher GmbH, Aachen, Anstrich Wilden GmbH, Aachen, Nemecko;

Fotografie: Guido Erbring, Kolín n. Rýnom, Nemecko

Fieldset
Múzeum papiera
Wallstrafse 2-8, Düren, Nemecko
Autor stavby
Hollenbeck Architektur, Kolín n. Rýnom, Nemecko

Přihláste se k odběru novinek

Formulář se odesílá, počkejte prosím...

Prihláste sa k odberu noviniek

Formulár sa odosiela, počkajte prosím...

Zdieľajte článok so svojimi priateľmi