Dôstojné miesto posledného rozlúčenia

Dôstojné miesto posledného rozlúčenia

Autor: stoadmin
8. 1. 2019
Pre pohrebnú službu Velatorio de Jove postavili architekti Alfredo Estebanez Garcia a Eduardo Garcia Diaz v Gijone v Španielsku jednoduché, ale dôstojné miesto posledného rozlúčenia. To je navrhnuté úplne v duchu tradičného domáceho rozlúčenia so zosnulým. Je to ponuka pre pozostalých, aby sa s nebožtíkom rozlúčili potichu, alebo s pohrebným obradom. Realizácia špecifických požiadaviek na stavbu tohto druhu je riešená z architektonického hľadiska zvlášť zaujímavým spôsobom.

Klasický pohrebný rituál, kedy je zosnulý jeden alebo dva dni vystavený vo svojom dome, už poznáme v Európe len z historických obrazov alebo filmov. Ten umožňoval všetky formy posledného rozlúčenia - úradné, súkromné, intímne, sólo, v páre, alebo v malých skupinách. Budova pohrebného ústavu Velatorio de Jove v pobrežnom meste Gijón v španielskej Astúrii je postavená plne v duchu tejto tradície. S týmto cieľom navrhovali autori projektu aj vnútorné priestory obradnej siene - tie podporujú a dovoľujú všetky jednotlivé formy trúchlenia a poslednej rozlúčky v jeho neskreslenej a otvorenej podobe.

Funkčná smútočná obradná sieň

Budova, ktorá je zapustená v južnom svahu a je takmer 80 metrov dlhá, vyzerá pri pohľade z cesty ako prízemná budova. Nad štyri metre vysokým terénnym navýšením ústi do prístavu veľkorysé presklenie. Žiadny náboženský symbol nenaznačuje skutočnú funkciu budovy. Nápoveďou je len nenápadný štít pohrebného ústavu blízko vjazdu vozidiel v zadnej časti budovy a vyššia časť objektu s parkoviskom. Až odtiaľ, približne desať metrov nad úrovňou ulice, odhalí budova svoj strešný priestor. Návštevník vstupuje dovnútra vzadu, prostredníctvom veže v tvare kocky, v ktorej sú výťah a schody. Za vchodom potom prechádza veľkým foyer. Potom sa náhle ocitne v sieni pôsobivej dĺžky, ktorá sa otvára do oboch strán. Celá južná fasáda haly, ktorá je rozdelená na dve funkčné oblasti, sa veľkoryso otvára pohľadom na mestský prístav. V ľavej časti je zóna pre občerstvenie, napravo začína asi 50 metrov dlhá pasáž, ktorá je rozdelená strešnými nosníkmi a piatimi skupinami sedačiek, usporiadaných v pravidelných intervaloch. Každá z nich označuje vstup do malého, intímneho priestoru, ktorého súčasťou je uzavreté átrium, šatňa, WC, dve izby s čalúnenými sedadlami pre pozostalých a miestnosť s rakvou.

Zosnulý tu zostáva jeden alebo dva dni. Vlastný pohreb sa potom koná na cintoríne. Architektom sa podarilo dať verejnému priestoru nielen tichú dôstojnosť, ale aj príjemnou priestrannosť a primeranú intimitu. Veľké a menšie miestnosti čerpajú svoju kvalitu z jednoduchosti a pokoja, dokonalej konštrukcie a kontrastu svetlých a tmavých plôch.

Denné svetlo je vzrušujúce a navodzuje efektné akcenty, využíva pritom svetlíky, nádvoria a tienenie. Koncepcia umelého osvetlenia podporuje zónovanie, štruktúrovanie a zvýraznenie rôznych oblastí ako vo vnútri, tak aj vonku. Súčasne sa tu môžu pozostalí lúčiť až s piatimi zosnulými. Smútočný hostia preto nie sú v tomto priestrannom interiéri nutne osamotení. A iba tí, ktorí to chcú alebo znesú, vstúpia do "vnútorného kruhu". A aj tu si môžu stále vybrať, či sa pozrú na otvorenú rakvu alebo nie. Koniec koncov, rozlúčka nie je otázkou denominácie, a tak slúži táto budova ako ponuka žijúcim a na počesť zosnulých.

Fieldset
Gijón, Španielsko
Autor stavby
Alfredo Estebanez Garcia a Eduardo Garcia Diaz

Přihláste se k odběru novinek

Formulár sa odosiela, počkajte prosím...

Přihláste se k odběru novinek

Formulář se odesílá, počkejte prosím...

Zdieľajte článok so svojimi priateľmi

20ročný bezplatný pozáručný servis fasády Sto predĺži životnosť zatepľovacieho systému

Autor: e.papcunova@sto.com
3. 10. 2019
„Veru, aj o fasádu sa treba starať.“ povzdychne si nejeden majiteľ rodinného či bytového domu. „Bez obáv, na túto úlohu už nie ste sami.“ odpovie mu technický poradca Sto a dodá: „Ak už máte alebo iba uvažujete o fasádnom systéme Sto, určite oceníte novú službu, ktorú teraz Sto ponúka - 20ročný bezplatný pozáručný servis fasády.“

Každá fasáda je vystavená zaťaženiu a každá skôr či neskôr potrebuje starostlivosť

Na fasádu pôsobia klimatické podmienky, slnečné žiarenie, biotické napadnutie, prach a mestské exhaláty. Naviac je nutné počítať s tým, že môže dôjsť aj k mechanickému poškodeniu v oblasti vchodov, soklov či miest v blízkosti chodníkov a komunikácií. Častou požiadavkou sú aj výrazné farebné odtiene na fasády – bohužiaľ práve výrazné fasádne farby vyžadujú zvýšenú pozornosť, a je potreba u nich robiť obnovovacie nátery. Či už je dôvodom počasie, mechanické poškodenie alebo výrazná farba, vždy platí, že každá fasáda skôr či neskôr potrebuje starostlivosť.

 

Prostredníctvom 20ročného pozáručného servisu Sto však majú majitelia o fasádu postarané...

  ... a nemusia sa obávať trvalého poškodenia fasády. Na spoločnosť Sto sa aj po rokoch môže majiteľ domu spoľahnúť - jej pracovníci včas odhalia prípadné nedostatky a navrhnú mu správne riešenie tak, aby zostala zachovaná hodnota, funkčnosť a estetika stavby.Vďaka bezplatnému pozáručnému servisu Sto tak má majiteľ istotu, že bude bývať v budove s funkčnou, bezpečnou a vizuálne prívetivou fasádou, ktorá mu bude slúžiť po dlhé desaťročia.

 

So Sto sa nekupuje len materiál, ale aj kompetencia a servis

V dnešnej dobe väčšina realizačných firiem nakupuje materiál v stavebninách, ktoré im dávajú len štandardnú dvojročnú záruku na materiál. Spoločnosť Sto je však priamym výrobcom a môže zákazníkom, ktorí majú jej zateplenie, ponúknuť oveľa viac. Medzi majiteľmi  domov je len málo na slovo vzatých stavebných odborníkov, ktorí dokážu kompetentne posúdiť stav fasády. Aj z týchto dôvodov je bezplatná služba 20ročného pozáručného servisu Sto užitočným a dobrým pomocníkom.

Princíp fungovania tejto 20ročnej starostlivosti o fasádu je veľmi prostý

Po realizácii stavby s materiálmi spoločnosti Sto registrujeme budovu do nášho systému a vystavíme jej servisnú knižku, vďaka ktorej získa majiteľ budovy alebo jej správca oprávnenie požiadať vo vopred stanovených intervaloch o analýzu stavu fasády. Do servisnej knižky sa zároveň budú evidovať všetky servisné prehliadky a navrhnuté riešenia. Po prvých 7 rokoch od realizácie má majiteľ nárok na bezplatnú kontrolu stavu fasády a návrh servisných opatrení. A následne každé 3 roky na pravidelné servisné prehliadky, ktoré sú realizované prostredníctvom nášho tímu. Po realizácii pozáručnej prehliadky a zápise do servisnej knižky od nás majiteľ dostane návrh prípadných servisných opatrení, ktoré odporúčame zrealizovať na predĺženie životnosti fasády alebo na odstránenie prípadných nedostatkov. Zároveň mu odporučíme vhodnú realizačnú firmu, o ktorej vieme, že má dostatok skúsenosti s odstraňovaním daných nedostatkov.

Servisná kontrola preverí stav fasády a ponúkne príslušné kroky na nápravu

Pri servisnej kontrole napríklad technici Sto zisťujú, v akom stave sa nachádza povrchová úprava fasády a či je potrebné vykonať čistenie od prachových častíc alebo nečistôt. Vizuálna kontrola odhalí možné biotické napadnutie povrchu fasády, ktoré môže mať negatívny vplyv nielen na kvalitu samotnej povrchovej vrstvy, ale mať aj nepriaznivé zdravotné účinky na obyvateľov domu. Preveruje sa tiež nasiakavosť, alebo či povrchové vrstvy nestrácajú súdržnosť (kriedovanie). Technici v priebehu návštevy tiež zisťujú, či sa na fasáde nenachádzajú trhliny, ktoré majú tendenciu sa rozširovať a ešte viac narušiť jej povrch. Skontrolovaný bude aj aktuálny stav kvality spojov fasády k prestupujúcim prvkom, ako sú parapety či oplechovanie. Vďaka tomu získa majiteľ domu istotu, že sa do izolačného systému nedostáva nežiadúca vlhkosť, a že je zabezpečená správna izolačná funkcia fasády. V prípade vážneho podozrenia na nestabilitu zatepľovacieho systému či v prípade potreby aplikácie zdvojenej izolačnej vrstvy vykonajú - na žiadosť majiteľa / správcu budovy - analýzu kontaktného zatepľovacieho systému, odporučia vhodného statika a navrhnú optimálne riešenie.

 

Tradícia značky Sto, vlastné vývojové centrum, a jej pôsobnosť vo viac ako 60 krajinách sveta je garanciou fungovania na celé 20ročné obdobie, kedy Sto investorom garantuje túto jedinečnú službu. Technici Sto sú pripravení riešiť väčšinu požiadaviek, ktoré vzniknú počas "užívania" a pomôžu výrazne predĺžiť životnosť zatepľovacieho systému. Viac informácií o 20ročnom pozáručnom servise fasády aj o ďalších produktoch a službách spoločnosti Sto nájdete na www.sto.sk.

Přihláste se k odběru novinek

Formulář se odesílá, počkejte prosím...

Prihláste sa k odberu noviniek

Formulár sa odosiela, počkajte prosím...

Zdieľajte článok so svojimi priateľmi